Ostateczny przewodnik po skutecznym zarządzaniu

Bycie kierownikiem nie jest łatwym zadaniem. Trzeba żonglować kilkoma piłkami w powietrzu i jednocześnie dbać o to, aby wszyscy byli zadowoleni. Nie chodzi tu o stworzenie stylowego otoczenia z własnymi meblami biurowymi i rządzenie! Do Twoich obowiązków należy także podejmowanie ważnych decyzji. Decyzje te mogą mieć ogromny wpływ na rozwój firmy lub jego brak.
Jeden niewłaściwy ruch i może rozpętać się piekło.

Tak, zarządzanie może być stresującą karierą, ale jest też warte zachodu. Zdolność inspirowania ludzi do osiągania sukcesów i wielkości, obserwowanie, jak firma zaczyna od dołu i pnie się w górę łańcucha pokarmowego, dreszczyk emocji, gdy decyzja idzie w dobrym kierunku i biznes kwitnie. Na każdy minus bycia menedżerem przypada też kilka plusów. W nowoczesnym środowisku biurowym jest to nieodłączna część życia, polegająca na dawaniu i braniu.

Istnieje jednak bardzo duża różnica między byciem menedżerem a byciem dobrym menedżerem. Bycie "wystarczająco dobrym" nie zainspiruje Twoich pracowników do dążenia do doskonałości, a to oznacza, że Twoja firma po prostu będzie się kręcić, nie robiąc na rynku nic imponującego. Jeśli jednak będziesz się rozwijał jako menedżer, zawsze chętny do nauki i słuchania, przekonasz się, że firma będzie dobrze prosperować, a przy okazji będzie się rozwijać.

Jest więcej złych menedżerów niż dobrych. To powszechna prawda. Na każdego dobrego menedżera przypada garstka takich, którzy nie robią nic dla swoich pracowników, poza codziennym siedzeniem za biurkiem w luksusowym biurze. Pomyślcie o własnych doświadczeniach z pracy w różnych organizacjach; czy mieliście kiedyś do czynienia ze złym menedżerem? Prawdopodobnie tak. Czy ten menedżer sprawił, że chciało Ci się codziennie iść do pracy? Prawdopodobnie nie. W rezultacie mogłeś opuścić firmę i przenieść się gdzie indziej. Jest to bardzo częsty temat.

Badania wykazały, że połowa pracowników, którzy nie czują się doceniani przez swojego menedżera, planuje w najbliższym czasie poszukać innego zatrudnienia. Oznacza to, że źli menedżerowie kosztują firmy utratę wiedzy i doświadczenia fantastycznych pracowników. Co więcej, w tym samym badaniu trzech pracowników na czterech stwierdziło, że ich menedżer jest najbardziej wymagającym i szkodliwym elementem ich życia zawodowego. To nie tak powinno być, niezależnie od tego, czy pracujesz w nowoczesnym biurze, czy nie!

Jeszcze bardziej niepokojące jest badanie przeprowadzone przez Instytut Badań nad Stresem z siedzibą w Sztokholmie. W ciągu dziesięciu lat przebadano 3100 mężczyzn, a wynik był taki, że ci, którzy czuli się lekceważeni przez swojego przełożonego, mieli o 60% wyższe ryzyko wystąpienia problemów z sercem lub zawału serca. No dalej, kiedy Twój menedżer zaczyna wpływać na Twoją śmiertelność, musisz podjąć działania!

W tym przewodniku zamierzamy przeanalizować "za" i "przeciw" w zarządzaniu, pomóc w poznaniu cech, które należy w sobie wykształcić, aby być skutecznym menedżerem, a być może także udzielić kilku wskazówek po drodze. Od poszukiwania nowych mebli biurowych, aby stworzyć przyjazne i komfortowe środowisko dla pracowników, po bycie mediatorem w skomplikowanym konflikcie - zarządzanie to ambitny, ale wspaniały wybór kariery!

Dlaczego zarządzanie jest tak ważne dla sukcesu firmy?

Każda firma potrzebuje przywództwa, a to pochodzi od menedżera, niezależnie od tego, czy siedzi on przy eleganckim biurku, czy w prostszym biurze! Oczywiście bycie liderem nie jest czymś, co wielu osobom przychodzi naturalnie, ale dobra wiadomość jest taka, że nie ma jednego uniwersalnego podejścia do przywództwa. To naprawdę zależy od pracowników w firmie, ale także od osobowości menedżera.

Przedsiębiorstwa potrzebują silnego i skutecznego zarządzania i przywództwa z następujących powodów:

  • Aby zapewnić pracownikom kogoś, na kim mogą się wzorować i kto może być dla nich inspiracją
  • Pracownicy mają z kim porozmawiać o problemach i zagadnieniach
  • Podejmowanie decyzji, które dotyczą firmy i osób z nią współpracujących
  • wspomaganie rozwoju i rentowności firmy
  • Wprowadzanie zmian i podejmowanie decyzji dotyczących wydajności, co również zwiększa zyski
  • Odpowiedzialność
  • Przewodzenie i kierowanie
  • Wzbudzanie zaufania i pomaganie pracownikom w wykorzystaniu ich potencjału
  • Czytanie między wierszami i znajdowanie skutecznych odpowiedzi na trudne problemy
  • Motywowanie pracowników w trudnych czasach
  • Podejmowanie decyzji dotyczących kierunku rozwoju firmy i wspomaganie jej rozwoju w przyszłości
  • Zwracanie uwagi na zmiany w środowisku biurowym, które mogłyby zapewnić pracownikom lepsze warunki pracy,
    np. wybór wysokiej klasy mebli biurowych podczas remontu.

Bez silnego menedżera, który będzie kierował i prowadził firmę, wszystko się nie powiedzie. Menedżer ma za zadanie utrzymać wszystko w ryzach, ale dobry menedżer to znacznie więcej niż tylko to. Dobry menedżer inspiruje pracowników do przekraczania granic. Zły menedżer?
Cóż, efekt będzie zupełnie odwrotny.

Jakie są skutki złego zarządzania?

Zły menedżer w zasadzie sieje spustoszenie w firmie i sprawia, że wszyscy czują się gorzej niż najlepiej.
Tutaj w Calibre Office Furniture dużo mówimy o morale, ale to dlatego, że jest ono tak ważne dla przetrwania firmy. Wysoki poziom morale to nie tylko sukces firmy, ale także pewność, że nie zostanie ona przejęta i całkowicie zniknie. Oto, jak ważne jest morale wśród pracowników.

Zły menedżer po prostu wypełnia wszystkie rubryki w biznesie, np. koncentruje się wyłącznie na standardach i zasadach, zyskach i rozwoju, a nie bierze pod uwagę czynnika ludzkiego, który jest motorem całego przedsięwzięcia. Na ironię zakrawa fakt, że bez uwzględnienia pracowników firma i tak ponosi porażkę.

Zły styl zarządzania będzie miał następujące negatywne skutki:

  • Niskie morale
  • Trudności w zatrzymaniu doświadczonych pracowników
  • Niezdolność do rekrutowania nowych talentów (słowo się rzekło!)
  • Niski poziom produktywności
  • Spadek zysków spowodowany niską wydajnością
  • Wzrost liczby dni chorobowych pracowników
  • Brak skutecznego podejmowania decyzji

Wszystkie te efekty prowadzą do jednego - porażki firmy.

Jakie są skutki dobrego zarządzania?

Z drugiej strony, dobre zarządzanie ma zupełnie odwrotny skutek. Dobry menedżer inspiruje swoich pracowników i choć zawsze istnieje element szacunku i dystansu, jest on lubiany po prostu dlatego, że pracownicy doceniają jego sposób kierowania.
Może to być tak proste, jak zwrócenie się pracownika do menedżera, który uważa, że jego biurko nie spełnia standardów i boli go od niego kręgosłup. Może zasugerować, aby zamiast niego zastosować drewniane stoły biurowe, a dobry menedżer wysłucha go, weźmie wszystko pod uwagę i podejmie decyzję na podstawie argumentów za i przeciw.

Jeśli kiedykolwiek miałeś złego menedżera, a potem zmieniłeś pracę, tylko po to, aby znaleźć wspaniałego menedżera, który czekał na Ciebie, wiesz, jaka to ulga. Wszystko wydaje się jaśniejsze, a w firmie panuje bardziej optymistyczny, pozytywny nastrój.
Skutki tego są daleko idące:

  • Wysoki poziom morale
  • Pozytywne odczucia związane z przestrzenią biurową i jej nowoczesnym wystrojem
  • Pracownicy z chęcią przychodzą do pracy i z przyjemnością podejmują dodatkowe działania
  • Nowe i ciekawe rozwiązania problemów dzięki zachęcaniu do współpracy i pracy zespołowej. Zazwyczaj obejmuje to również zmianę wyglądu przestrzeni biurowej w kierunku współpracy, w tym biurka i meble do pracy zespołowej.
  • Zmniejszenie liczby dni chorobowych pracowników
  • wyższą produktywność, co przekłada się na większe zyski
  • Nowe pomysły mogą oznaczać, że firma wyprzedza konkurencję
  • Mniej błędów, czyli zadowoleni klienci na koniec dnia
  • Brak problemów z utrzymaniem doświadczonych i wykwalifikowanych pracowników
  • Firma łatwiej pozyskuje i rekrutuje nowe talenty
  • Pracownicy są zachęcani do rozwijania swojego potencjału
  • Pracownicy czują się wysłuchani, docenieni i dowartościowani

Czy widzisz drastyczną różnicę między tymi dwiema sytuacjami? O wiele przyjemniej jest chodzić do pracy, gdy ma się dobrego menedżera, niż gdy jest się złym!

Co robić, a czego nie robić w skutecznym zarządzaniu

Teraz, gdy wiemy już, jak wygląda dobre i złe zarządzanie, czas przejść do konkretów. Być może jesteś menedżerem i chcesz udoskonalić swój styl zarządzania, a może pracujesz nad tym, aby w przyszłości zostać menedżerem i chcesz wiedzieć, co powinieneś robić, a czego nie powinieneś.

Nie ma menedżera, który byłby skończonym produktem; nikt nie jest w stanie wiedzieć wszystkiego. Menedżer zawsze ewoluuje, uczy się, zmienia i zmienia swoje podejście. Dzieje się tak dlatego, że pracownicy zawsze robią to samo, a ważne jest, aby zmieniać i modyfikować swoje podejście w zależności od osób w zespole. Dobry menedżer kieruje swoimi pracownikami jako całością, ale potrafi także przyjąć właściwe podejście do poszczególnych członków zespołu i ich specyficznych typów osobowości. Ta elastyczność jest częściowo tym, co go wyróżnia. Nie boi się również podejmować decyzji, począwszy od wyboru nowych regałów biurowych, a skończywszy na zmianach w praktykach pracy na dużą skalę.

Sprawdźmy zatem, jakie są główne zasady skutecznego zarządzania, a następnie omówmy te najważniejsze zasady.
Stosując się do tych list, nauczysz się, jak być lepszym menedżerem.

Do's skutecznego zarządzania

  • Prośba o pomysły i wkład - Twoi pracownicy mają pomysły, które mogą drastycznie zmienić kierunek rozwoju firmy na lepsze. Pytaj o pomysły, proś o wkład, pytaj o opinie i naprawdę bierz pod uwagę to, co mówią Twoi pracownicy. Niektóre pomysły mogą się nie sprawdzić, ale to nie znaczy, że nie należy ich rozważyć, zanim dojdzie się do wniosku, że nie są one teraz odpowiednie.
    Kiedy prosisz o opinię, upewnij się, że słuchasz wszystkich w równym stopniu i nigdy nie dyskryminuj na podstawie jakiegokolwiek kryterium, np. zdolności, postrzeganej inteligencji/wykształcenia, rangi itp. Pomysły są pomysłami! W ten sposób pomożesz swoim pracownikom poczuć się docenionymi, a to bardzo podnosi morale.
  • Słuchaj swoich pracowników - Bardzo ważne jest, abyś aktywnie słuchał swoich pracowników, a nie biernie. Prawdziwe słuchanie to coś, czego wiele osób nie potrafi robić. Jeśli poprosisz o pomysły, wysłuchaj ich i oceń każdy z nich. Jeśli pracownik przychodzi do Ciebie z problemem, upewnij się, że wysłuchasz wszystkich stron, niezależnie od tego, jak bardzo jesteś zajęty. Ponownie, chodzi o to, aby być docenianym, a pracownicy wiedzieli, że mogą zwrócić się do Ciebie z każdym problemem, nie obawiając się oceny. Na przykład pracownik może przyjść do Ciebie, ponieważ ma trudności ze skupieniem się na swoich zadaniach z powodu trwającej w pobliżu współpracy. Poprosił o ekran biurowy lub panele akustyczne, które mogłyby pomóc. Dobry menedżer wysłucha tej sugestii i w miarę możliwości ułatwi jej realizację.
  • Dotrzymujobietnic - Nieodłącznym elementem bycia liderem/menedżerem jest bycie wzorem do naśladowania, a to oznacza dotrzymywanie obietnic. Jeśli mówisz, że coś zrobisz, zrób to. Jeśli siedzisz przy stole konferencyjnym na spotkaniu i zobowiązujesz się do wykonania jakiegoś działania, upewnij się, że wykonasz je w odpowiednim czasie. Gdy pracownicy zobaczą, że tak postępujesz, będą naśladować Twój poziom zaangażowania, tworząc dynamiczne i produktywne środowisko pracy.
  • Odpowiadaj na telefony/maile - Nie bądź menedżerem, który rzadko odpowiada na telefony, wiadomości lub e-maile. Ponownie, takie postępowanie daje zły przykład, ponieważ pracownicy zaczną postrzegać Cię jako osobę, która nie szanuje ludzi na tyle, aby do nich oddzwonić. Odpowiadając na wszelkiego rodzaju komunikaty w odpowiednim czasie, pokazujesz swoją efektywność.
    Oznacza to również, że jesteś na bieżąco z wszelkimi sprawami i że nie przeoczyłeś żadnych ważnych informacji, które mogłyby wpłynąć na codzienne funkcjonowanie biura lub firmy.
  • Wspieraj swoich pracowników - dobry menedżer wspiera każdego ze swoich pracowników publicznie, a jeśli muszą oni porozmawiać o jakichś problemach, robią to za zamkniętymi drzwiami. Oznacza to, że nie podważasz zaufania pracowników, nie umniejszasz ich i nie obniżasz poziomu ich pewności siebie. Posiadanie odpowiednich umiejętności radzenia sobie z takimi problemami jest jednym z filarów dobrego zarządzania. Twoi pracownicy to Twój zespół, więc zawsze wspieraj ich w najlepszy możliwy sposób i dawaj im wszystko, czego potrzebują. Na przykład, jeśli poproszą Cię o nowe krzesła do sali konferencyjnej, ponieważ nie mogą sobie poradzić z tymi, które już tam są, wysłuchaj ich i podejmij odpowiednie działania.
  • Bądź otwarty na ciągłe uczenie się i rozwój - dobry menedżer wie, że nigdy nie jest gotowy. Zawsze trzeba się czegoś nauczyć, zawsze jest jakaś strona siebie, którą można rozwinąć, i zawsze są nowe obszary, w których można zdobywać wiedzę.
    Rozumiejąc to i jasno dając do zrozumienia, że jesteś szczęśliwy, mogąc się dalej uczyć i że naprawdę nie wiesz wszystkiego, pokazujesz swoją fantastyczną stronę jako wzór do naśladowania, a także dajesz przykład swoim pracownikom, aby również kontynuowali naukę.
  • Przyznaj się do błędu - w połączeniu z ostatnim punktem, dobry menedżer przyznaje się do błędu, ponieważ nie jest jeszcze gotowy. Oczywiście nie oznacza to, że należy podważać swój autorytet, ale bycie na tyle dojrzałym, aby podnieść ręce do góry i powiedzieć "hej, pomyliłem się", pokazuje ludzką stronę i ponownie pokazuje, że jest się świetnym wzorem do naśladowania.
  • Wyrażaj uznanie za dobrą pracę - osoba otwarta na ludzi, czyli dobry menedżer, potrafi z łatwością zaoferować uczciwe uznanie za dobrą pracę. Jeśli jeden z Twoich pracowników właśnie wykonał bardzo skomplikowane zadanie i świetnie się spisał, nie bój się mu publicznie pogratulować.
    Podniesie to ich morale i sprawi, że w biurze zapanuje radosna atmosfera. Można to zrobić na wiele sposobów, ale wystarczy zwykłe "dobra robota" podczas spotkania zespołu przy nowoczesnych stołach w sali konferencyjnej. Warto również podkreślać dobre wyniki pracy podczas corocznych przeglądów rozwoju pracowników, aby podnieść ich morale.
  • Pokazywanie poczuciahumoru - Chociaż istnieje cienka granica pomiędzy okazywaniem poczucia humoru w miejscu pracy a próbą odgrywania roli komika, ważne jest, aby pokazać pracownikom, że jest się człowiekiem, a można to osiągnąć, potrafiąc śmiać się z samego siebie! Pomoże to stworzyć prawdziwą atmosferę w zespole, a także sprawi, że pracownicy będą czuli się bardziej komfortowo, gdy zwrócą się do Ciebie z jakąś sprawą lub problemem.
  • Prawdziwa tro ska - dobry menedżer troszczy się o swoich pracowników, ponieważ wie, że sukces firmy zależy od ich dobrego samopoczucia. Sukces jest tak nierozerwalnie związany z morale i wydajnością, że ignorowanie podstaw może prowadzić do poważnych problemów. Jeśli pracownik nie czuje się najlepiej i jest to widoczne, należy go od czasu do czasu odwiedzać. Jeśli pracownik zmaga się z problemem osobistym, daj mu znać, że Twoje drzwi są otwarte. Powinieneś także zadbać o to, aby program zdrowia i dobrego samopoczucia dla pracowników był promowany w firmie, tak aby każdy wiedział, jak korzystać z jego ofert.
  • Polityka otwartych drzwi - dobry menedżer daje pracownikom do zrozumienia, że jego drzwi są otwarte, jeśli chcą porozmawiać. Nie kieruje się strachem, nie zamyka się w sobie i nie ignoruje żadnych problemów tylko dlatego, że wydają się zbyt kłopotliwe, aby stawić im czoła.
    Dobry menedżer jest przystępny i nie siedzi tylko na swoim krześle w biurze, wypełniając własną listę rzeczy do zrobienia. Potrafi z łatwością radzić sobie z różnymi problemami, zmieniając swoje podejście w zależności od typu osobowości pracownika, który się do niego zgłasza.
  • Dostosuj swoje podejście - Wreszcie, dobry menedżer to ktoś, kto zna swoich pracowników i typy osobowości, jakie oni mają. Oznacza to, że do każdego z nich może przyjąć inne podejście, wiedząc, jak wydobyć z nich to, co najlepsze, a tym samym zapewnić większe dobro firmie.

Zasady, których należy przestrzegać w skutecznym zarządzaniu

  • Okazywanie irytacji lub znudzenia pracownikami - Jeśli pracownik przychodzi do Ciebie z problemem, nigdy nie okazuj, że po prostu nie masz czasu na rozmowę z nim, ani nie daj mu odczuć, że jego problem sprawia Ci kłopot. Nie ma znaczenia, jak niewielki może się on wydawać Tobie, ale dla Twojego pracownika może mieć ogromne znaczenie, dlatego zapewnij mu czas na wyrzucenie z siebie tego problemu, a następnie wspólnie poszukajcie właściwej drogi jego rozwiązania. W ten sposób wzmocnisz więź zespołową między Tobą a Twoimi pracownikami, a jednocześnie podniesiesz ich morale. Na przykład, być może jeden z pracowników przyszedł do Ciebie, ponieważ uważa, że nie masz obecnie najlepiej ustawionych mebli biurowych i ma kilka pomysłów. Dobry menedżer wysłucha i rozważy sugestie, ale zły menedżer przewróci oczami i zasugeruje, aby lepiej wykorzystać swoje pomysły.
  • Krzyk lub stosowanie tak tyk zastraszania - Nigdy nie podnoś głosu, nie krzycz i nie stosuj żadnych taktyk zastraszania wobec pracowników. Twoi pracownicy nie są dziećmi i bardzo możliwe, że niektórzy z nich są znacznie starsi od Ciebie. Jeśli musisz omówić jakiś problem i poprosić o lepsze wyniki następnym razem, powinieneś to zrobić w sposób dorosły, uczciwy i spokojny, a nie poprzez krzyki, pokazywanie palcem i groźby. Postępując w ten sposób, umniejszasz wszystkich w biurze, obniżasz poziom zaufania i morale oraz rządzisz poprzez strach. To nigdy nie działa i zawsze przynosi odwrotne skutki.
  • Poniżanielub "dołowanie" pracowników - Może Ci się wydawać, że w ten sposób pokazujesz swoje poczucie humoru, ale nigdy nie powinieneś robić tego kosztem innej osoby. Obrażanie kogoś lub poniżanie go, nawet jeśli nie masz tego na myśli, wywołuje poczucie mobbingu i spowoduje ogromne niezadowolenie w środowisku biurowym. Ponadto, jeśli pracownik popełni błąd, nigdy nie wytykaj go przy wszystkich i nie traktuj sprawy tak, jakbyś był nauczycielem w szkole, który mówi dziecku, aby więcej czegoś nie robiło. Każdy popełnia błędy, ale kluczem do dobrego zarządzania jest pomoc w zrozumieniu, dlaczego doszło do błędu, zachęcenie do znalezienia lepszego sposobu na następny raz i zrobienie tego w sposób, który nie narusza poczucia własnej wartości.
  • Tworzenie kultury obwinianialub strachu - tworząc w biurze kulturę, w której rządzi strach lub obwinianie, doprowadzasz do upadku morale. Pracownicy będą bali się popełniać błędy i nie będą czuli się swobodnie, przychodząc do Ciebie z nowymi pomysłami i kreatywnymi rozwiązaniami, ponieważ będą oczekiwać, że zbagatelizujesz ich pomysł lub krzykiem każesz im wracać do swoich biurek.
  • Stosowanie zachowań dyskryminacyjnych - Jak już wspomnieliśmy, od menedżera oczekuje się, że będzie wzorem do naśladowania, a to oznacza wskazywanie innym pracownikom drogi rozwoju. Nigdy nie traktuj nikogo w swoim biurze inaczej niż innych, ze względu na kolor skóry, rasę, płeć, wiek, orientację seksualną, niepełnosprawność lub jakikolwiek inny czynnik.
    Wszyscy pracownicy powinni być traktowani jednakowo i mieć równe szanse w miejscu pracy. Jako menedżer masz obowiązek dopilnować, aby tak właśnie było.
  • Ignorowanie oczywistości - Nigdy nie ignoruj problemów, które wyraźnie widzisz, ale nie chcesz się nimi zajmować. Na przykład, jeśli wiesz, że w biurze ma miejsce konflikt, ale nie chcesz się z nim zmierzyć, dowodzisz, że jesteś złym menedżerem. Z drugiej strony, jeśli potrafisz z wyczuciem podejść do zaangażowanych stron i spróbować zdusić problem w zarodku, pomagasz w rozwiązaniu sytuacji, zanim wpłynie ona na morale. Ignorowanie oczywistych sygnałów to szybka droga do dysharmonii, a zadaniem menedżera jest świadomość tego, co dzieje się w przestrzeni, którą ma zarządzać.
  • Stale deleguj zadania - Dobry menedżer to nie ktoś, kto po prostudeleguje wszystkie swoje zadania na kogoś innego, ponieważ uważa się za zbyt zajętego lub zbyt ważnego - to oznaka złego menedżera. Oczywiście delegowanie zadań jest nieodłącznym elementem zarządzania, ale są pewne sposoby, aby to robić, i pewne niewypowiedziane zasady, których należy przestrzegać.

Aby dowiedzieć się nieco więcej o delegowaniu zadań i o tym, jak tego nie robić, zapoznaj się z infografiką przygotowaną przez Trenera Strategicznego

Źródło: https://resources.strategiccoach.com/the-multiplier-mindset-blog/delegation-do-s-and-don-ts

Oprócz wiedzy o tym, co robić, a czego nie robić, istnieją pewne cechy, które powinien posiadać dobry menedżer. Są to:

  • Przystępny
  • Uprzejmy i prawdziwie opiekuńczy
  • Chętnie się uczy
  • Dobry słuchacz
  • Dobrze się komunikuje
  • Współczujący, ale nie dający się łatwo oszukać
  • Zmotywowany
  • Dobry wzór do naśladowania
  • Osoba towarzyska, tzn. taka, która potrafi dobrze odczytywać ludzi i rozumie różne osobowości.
  • Dobry mediator w konfliktach
  • Zorganizowany

Stosując się do powyższych zaleceń, łatwiej będzie Ci kierować się w stronę pozytywów, jeśli chodzi o bycie lepszym menedżerem. Świadomość, że zarządzanie wymaga ciągłego uczenia się i rozwoju, jest czymś, co często umyka nowym menedżerom, ale jeśli jesteś w stanie regularnie zdobywać nowe umiejętności i wiedzę, zauważysz, że Twój osobisty styl zarządzania będzie ewoluował z roku na rok.

Różne style zarządzania

Istnieje niezliczona liczba różnych stylów zarządzania i jest prawdopodobne, że Twój będzie mieszanką różnych typów, tworząc własny styl, który najbardziej Ci odpowiada. Istnieją jednak konkretne typy menedżerów, które mają zarówno plusy, jak i minusy. Zanim zagłębimy się w ten temat, obejrzyj ten film, który opowiada o różnych stylach przywództwa, jakie mogą przyjąć menedżerowie. Ważne jest, aby zdać sobie sprawę z tego, że częścią zarządzania jest bycie liderem, a to można osiągnąć na różne sposoby.

Jak widać, dobre przywództwo polega na umiejętności inspirowania zespołu do osiągania jak najlepszych wyników, ale oznacza to również zmianę stylu przywództwa/zarządzania, aby dostosować go do różnych sytuacji w pracy i różnych osobowości.

Mam nadzieję, że z tego filmu można wynieść kilka przydatnych wskazówek!

Przyjrzyjmy się teraz kilku najbardziej powszechnym stylom zarządzania i sprawdźmy, czy potrafisz rozpoznać swój dominujący typ.

Style autorytarne

Istnieją plusy i minusy bycia menedżerem autorytarnym. Choć z pewnością wykonasz swoją pracę, to od tego, jak bardzo jesteś autorytarny, zależy, czy pracownicy uznają Cię za osobę przystępną i pomocną. Jest to cienka granica, która wymaga ostrożnego stąpania. Taki styl zarządzania, w połączeniu z najlepszymi meblami biurowymi dla firm, stworzy przestrzeń biurową, która będzie wydajna i spełni wszystkie wymagania, ale może nie być optymalna pod względem morale.

Menedżerowie autorytarni mają mniej zaufania do swoich pracowników, ale są uczciwi, otwarci i bardzo pracowici. Inspirują swoich pracowników, aby byli tacy sami. Ich wadą jest jednak to, że rzadko świętują sukcesy, a porażki lub nieposłuszeństwo są często stawiane za wzór, a czasem karane. W takim przypadku morale raczej nie będzie się rozwijać. W tego typu stylu zarządzania bardzo ważna jest struktura.

Do tej kategorii należą mikromanagerowie, czyli menedżerowie, którzy starają się kontrolować każdy element codziennej pracy biura, często osłabiając przy tym swoich pracowników.

Style myślenia przyszłościowego

Ten typ stylu zarządzania zazwyczaj wiąże się z ekstrawertycznym menedżerem, kimś, kto jest charyzmatyczny, inspirujący i zazwyczaj dość głośny lub szalony. Ten typ menedżera może być niezwykle motywujący w pracy, ale ważne jest, aby trzymać się właściwej granicy i nie dążyć do bycia zbyt głośnym, zbyt "twarzowym".

Menedżer, który jest ekstrawertyczny, będzie preferował środowiska pracy oparte na współpracy i prawdopodobnie będzie wyrozumiały i przystępny. W takiej sytuacji można znaleźć meble przystosowane do pracy zespołowej i burzy mózgów, takie jak biurko do sali konferencyjnej z zarządzaniem kablami lub przestrzenie do przerw. Ten typ menedżera jest często nastawiony na sukces, ale w przyjazny sposób, ze zrozumieniem podchodzi do problemów, z którymi borykają się jego pracownicy. Jednak introwertyczni pracownicy mogą uznać ten typ przywództwa za nieco zbyt nachalny.

Style taktyki władzy

Menedżer, który wykorzystuje politykę biurową do stworzenia określonej atmosfery w środowisku biurowym, stosuje taktykę władzy. Ten typ menedżera jest często skłonny do manipulacji, ale jest również bardzo konkurencyjny i zazwyczaj osiąga świetne wyniki dla firmy. Jednym z podtypów tego stylu jest "grzybek". Ten typ menedżera jest znany z tego, że jest mniej przystępny, zwykle pozostaje ukryty w swoim biurze i regularnie "rzuca pracę" przez ścianę swoim pracownikom, od których oczekuje się, że zajmą się nią bez zbędnego zamieszania.

Tego typu środowisko biurowe może być niezwykle konkurencyjne i często może wywoływać atmosferę "podrzynania gardła", o której tak często słyszymy w telewizyjnych serialach. Dla jednych jest to motywujące, a dla innych przerażające.

Styl uporządkowany

Ten typ menedżera ma tendencję do robienia wszystkiego zgodnie z przepisami i rzadko kiedy sięga po techniki zarządzania polegające na "myśleniu nieszablonowym". Wszystko jest robione w sposób uporządkowany, z naciskiem na przepisy i ustaloną politykę oraz zasady obowiązujące w firmie, a kreatywne myślenie rzadko ma miejsce. Z drugiej strony, wyniki są zazwyczaj pozytywne, a wszyscy dokładnie wiedzą, co robią, ponieważ postępują zgodnie z ustalonymi procedurami.

Jeśli pracownik odstąpi od zasad, konsekwencje są zazwyczaj dyscyplinarne, a w tym przypadku prawdopodobnie istnieje wiele zasad i procedur, które wszyscy pracownicy powinni znać i przestrzegać. Niektórzy pracownicy będą się dobrze czuli w tym stylu, ale inni będą się czuli "zamknięci w sobie".

Style demokratyczne

Ten typ zarządzania opiera się na uczciwości i pomysłowym podejściu do pracy. Ponownie mówimy tu o współpracy i pracy zespołowej, co pozwala na wysuwanie na pierwszy plan nowych pomysłów. Menedżer, który stosuje ten styl, będzie prawdopodobnie przystępny i godny zaufania, ale nie każdemu może odpowiadać ze względu na brak sztywnych wytycznych.

Menedżer o stylu demokratycznym jest otwarty na pomysły, potrafi słuchać informacji zwrotnych i chętnie próbuje nowych rzeczy.

Czy potrafisz dostrzec siebie w którymś z tych stylów zarządzania? Możliwe, że dostrzegasz kilka cech każdego z nich, ale możesz też skłaniać się bardziej ku jednemu konkretnemu typowi. Nie sposób wymienić wszystkich stylów zarządzania, ponieważ każdy menedżer jest inny, ale większość z nich ma pewną wizję i sposób radzenia sobie z problemami. Każdy z nich ma też wady i zalety.

Dobry menedżer jest w stanie dostosować swoje podejście do konkretnej osoby, z którą ma do czynienia, i jest to coś, nad czym należy pracować, jeśli chce się wydobyć ze swoich pracowników to, co najlepsze.

Jak radzić sobie ze stresem jako menedżer?

W całej tej rozmowie o tym, co czyni menedżera dobrym, a co złym, nie wspomnieliśmy o jednej rzeczy - bycie menedżerem jest trudne! To pełna wyzwań rola, która w ciągu każdego dnia pracy ma wzloty i upadki. Odpowiedzialność, którą ma się na swoich barkach, może czasem przytłaczać, a stres związany z tą rolą może być czymś, co od czasu do czasu zmusza dobrego menedżera do przyjęcia złych cech. Nauczenie się, jak radzić sobie ze stresem związanym z byciem menedżerem, ma kluczowe znaczenie, a część z tego sprowadza się do umiejętności efektywnego zarządzania czasem. Jeśli uda Ci się to osiągnąć, poczujesz, że jesteś w stanie lepiej radzić sobie z wyzwaniami, które napotykasz na co dzień.

Wielu menedżerów ma wrażenie, że to na nich kończy się odpowiedzialność. Nie jest to prawdą i zawsze jest ktoś, komu można przedstawić swoje pomysły, sprawdzić, co się dzieje, lub z kim można porozmawiać, gdy czuje się, że sprawy stają się zbyt skomplikowane. Nie jesteś samotną wyspą!

Równie ważne jest zapewnienie odpowiedniej równowagi między życiem zawodowym a domowym. Nigdy nie ulegaj pokusie pozostania w biurze tylko dlatego, że jesteś kierownikiem - masz przecież wyznaczone godziny pracy!

Pamiętaj, że stres nie jest czymś, co powinieneś wprowadzać do swojego życia, niezależnie od tego, czy masz wymagającą pracę, czy nie.

Wnioski

Zarządzanie to wyzwanie, ale jest to coś, co może zainspirować innych do wielkości, jeśli jest wykonywane prawidłowo. Istotne jest poznanie własnego stylu zarządzania i zrozumienie, że nigdy nie ma takiego momentu, w którym wie się wszystko. Zrozumienie tego punktu pozwala na ciągłe uczenie się i rozwój, pomagając pracownikom w osiągnięciu ich pełnego potencjału.

Menedżer, który koncentruje się na potrzebach swoich pracowników, jest dobrym menedżerem, niezależnie od tego, czy chodzi o podejmowanie decyzji dotyczących dobrych mebli biurowych do nowej przestrzeni biurowej, czy też o radzenie sobie z poważnym konfliktem między pracownikami.

Dziękuję za przeczytanie!