Jak zachować bezstronność jako menedżer
Jako wysokiej jakości menedżer, istnieją pewne cechy i umiejętności, którymi musisz się wykazywać każdego dnia. Nie są to rzeczy szczególnie skomplikowane i często sprowadzają się do podstaw.
Pamiętaj, że w zarządzaniu chodzi o to, jak traktujesz ludzi, jakie podejmujesz decyzje, jak podchodzisz do problemów i jak potrafisz radzić sobie z poważnymi sprawami na bieżąco. Jedną z takich chwilowych sytuacji, z którymi najprawdopodobniej zetkniesz się jako menedżer, jest konieczność pomocy w konflikcie pracowniczym.
Konflikty zdarzają się cały czas i mają różne nasilenie. W większości przypadków, pracownicy mają problemy lub nieporozumienia i sami je rozwiązują. To najlepszy wynik dla wszystkich. Jednak czasami nie mogą znaleźć tego kawałka środka, który jest im potrzebny i kierownik musi wkroczyć jako mediator lub w ostateczności jako ktoś, kto podejmuje ostateczną decyzję o tym, co się stanie, aby zakończyć sprawę.
Konflikty biurowe są szkodliwe dla morale i mogą powodować poważne problemy w biurze. Z tego powodu szybkie i skuteczne radzenie sobie z nimi jest kluczowe. Jedną z umiejętności, którą będziesz musiał wykazać i wykorzystać jest bezstronność.
Bycie bezstronnym oznacza, że traktujesz wszystkie strony jednakowo i nie okazujesz stronniczości wobec żadnej z nich. Jedną z cech dobrego menedżera jest umiejętność unikania opowiadania się po którejś ze stron, jednak to nie cała lista. Zobacz ten film, który pokazuje kilka innych kluczowych umiejętności, które musisz posiadać.
Zachowanie bezstronności może być trudne, ponieważ ludzką naturą jest wybieranie strony, z którą czujesz się najbardziej wyrównany. Jednak wybieranie stron zraża do siebie drugiego pracownika i powoduje brak zaufania. Jako menedżer nie powinieneś mieć faworytów, a nawet jeśli nie jest to zamierzone, to opowiadanie się po którejś ze stron stwarza takie pozory dla Twoich pracowników.
Jak więc zachować bezstronność, gdy pojawia się konflikt?
- Szukaj faktów - To bardzo ważne, aby w takiej sytuacji skupić się wyłącznie na faktach. Nie słuchaj swoich przeczuć, nie pytaj, jak ktoś się czuje, tylko poznaj fakty dotyczące sytuacji i pracuj z nimi.
- Skup się na byciu równym z zerową stronniczością - Nie pokazuj żadnemu z pracowników, że faworyzujesz jedną stronę konfliktu nad drugą. Nawet jeśli w głębi duszy masz lekką tendencję, nie powinieneś pozwolić, aby to się ujawniło i nie powinno mieć wpływu na podejmowanie decyzji. Musisz zachować równowagę i traktować obu pracowników jednakowo.
- Zachęcanie pracowników do samodzielnego rozwiązania problemu - W pierwszej kolejności można wystąpić w roli mediatora i zachęcić pracowników do znalezienia rozwiązania między sobą. Pełnienie roli mediatora oznacza, że możesz wkroczyć, jeśli sprawy przybiorą gorący obrót, ale zachęcasz ich do samodzielnego zbadania problemu.
- Skup się na tym, co jest najlepsze dla całego biura - Jeśli musisz wkroczyć i rozwiązać problem za nich, musisz skupić się na wyniku, który jest najlepszy dla całego biura, a nie jednego pracownika. Wynik musi zapewnić, że problem jest całkowicie rozwiązany, nie ma problemu z morale i że produktywność pozostaje wysoka.
Bycie bezstronnym oznacza wyparcie własnych opinii i pozostawanie całkowicie na uboczu. Jeśli doszło do złamania wyraźnej zasady, oczywiście możesz to zaznaczyć i pokazać, co mówi o tym polityka firmy, ale jeśli chodzi o to, z którą opinią się zgadzasz - pozostań bezstronny!