3 Zasady delegowania zadań jako menedżer

Jako menedżer, może się zdarzyć, że będziesz musiał delegować zadania swojemu zespołowi, aby zwolnić swój własny czas lub dać im dodatkową odpowiedzialność i możliwości nauki.

Delegowanie zadań to bardzo przydatna metoda zarządzania czasem, którą można stosować bardzo skutecznie. Musi być jednak stosowana we właściwy sposób, w przeciwnym razie pracownicy mogą odnieść wrażenie, że po prostu przekazujesz im swoją pracę, ponieważ nie chcesz jej wykonywać.

Po pierwsze, czym jest delegowanie?

Oznacza to przekazywanie zadań do wykonania komuś innemu. Istnieje wiele powodów, dla których powinieneś to robić. Jako menedżer musisz być dostępny, aby podejmować decyzje i skupiać się na zadaniach, które są na poziomie menedżerskim. Jeśli masz pracę, która nie jest na tym poziomie i może być wykonana przez pracowników, którzy nie są tak zajęci, jest to bardzo mocny argument za delegowaniem tego zadania.

Delegowanie nigdy nie powinno być jednak nadużywane. Nie oznacza to, że należy położyć nogi na biurku w biurze kierowniczym i przekazać swoją pracę wszystkim innym! To znak bardzo złego menedżera! Zamiast tego, musisz być selektywny z tym, co delegujesz i nie nadużywać techniki zarządzania czasem zbyt wiele.

Sprawdź tę infografikę, która daje kilka bardzo przydatnych wskazówek, jak skutecznie delegować zadania.

Źródło - https://www.orangefox.com/resources/effective-delegation/

Część wiedzy o tym, jak prawidłowo delegować zadania i jak uniknąć ich nadużywania, sprowadza się do zrozumienia podstawowych zasad. Przyjrzyjmy się trzem zasadom, które powinieneś zawsze stosować przed podjęciem decyzji o delegowaniu.

Zasada 1 - Nie przeciążaj żadnego pojedynczego pracownika

Nigdy nie dawaj zbyt wiele pracy jednemu pracownikowi raz po raz. W rzeczywistości, nigdy nie dawaj zbyt wiele pracy żadnemu pracownikowi! Postępując w ten sposób, po prostu wpływasz na morale i wywołujesz stres w miejscu pracy. Bardzo łatwo jest wybrać tę samą osobę do delegowania, ponieważ ufasz, że wykona zadanie, ale od czasu do czasu zmieszaj to.

Zasada 2 - Zadaj sobie pytanie, czy naprawdę musisz delegować zadania w pierwszej kolejności

Czy jesteś w stanie wykonać to zadanie? Czy masz czas? Nie możesz być postrzegany jako delegujący przez cały czas, a każde zadanie, które przekazujesz powinno być jasno uzasadnione. Jeśli czujesz, że mógłbyś to zrobić i masz wystarczająco dużo czasu, to powinieneś zrobić to sam.

Zasada 3 - Daj innym pracownikom szansę na poszerzenie swojej wiedzy

Wspomnieliśmy już o tym, aby nie dawać zadań ciągle tej samej osobie, ale zastanów się również, czy są jacyś młodsi lub mniej doświadczeni pracownicy, którzy mogliby wykorzystać to zadanie jako sposób na budowanie swojej wiedzy i umiejętności. W takim przypadku delegowanie zadań jest bardzo pozytywnym narzędziem do nauki i rozwoju.

Ostrożnie i mądrze wykorzystując delegowanie zadań, można uwolnić swój czas, a jednocześnie pomóc pracownikom w rozwoju.