Szybkie wskazówki - jak NIE być pracoholikiem
Żyjemy w stresujących czasach, nie zgodzisz się z tym? Większość z nas nie ma wystarczająco dużo godzin w ciągu dnia, by odhaczać wszystkie pozycje na liście rzeczy do zrobienia (lub w aplikacji zwiększającej produktywność, w zależności od tego, jak bardzo myślisz przyszłościowo!), a to może powodować narastanie frustracji i stresu. Stres nie jest dobrą rzeczą, zostawmy to tak na koniec.
Niebezpieczeństwo, jakie niesie ze sobą życie w tych stresujących czasach, polega na tym, że staramy się zrobić zbyt wiele, czyli stajemy się pracoholikami.
Zanim przejdziemy dalej, musimy poruszyć jedną kwestię - bycie pracoholikiem nie jest dobre. Nie dostaniesz medalu za bycie pierwszym w biurze każdego ranka i ostatnim, który z niego wychodzi, nie będziesz też lepiej postrzegany; wręcz przeciwnie, fakt, że zawsze jesteś w pracy, może mieć negatywny wpływ na Twoje samopoczucie, a Twój przełożony może pomyśleć, że nie potrafisz zrobić tego, co trzeba, w czasie, który masz do dyspozycji! Ironia losu, prawda?
Nie chcemy być zbyt surowi w tej kwestii, więc jeśli zaliczasz się do grona pracoholików, poklep się po plecach za to, że tak bardzo Ci zależy, ale to ostatnie poklepanie zrób trochę mocniej, aby zmotywować się do zaprzestania tego, co robisz! Zbyt intensywna praca jest niezdrowa pod wieloma względami. Jeśli nie jesteś pewien, czy rzeczywiście jesteś pracoholikiem, czy nie, zadaj sobie pytanie, czy należysz do którejś z tych kategorii:
- Czy zawsze pracujesz więcej, niż powinieneś? Tzn. zabierasz pracę ze sobą do domu i jesteś w biurze dłużej niż w normalnych godzinach pracy.
- Ludzie mówią Ci, że pracujesz za dużo, ale Ty traktujesz to jako zaletę
- Czy co roku wykorzystujesz cały swój roczny urlop (urlop wypoczynkowy)?
- Czy masz dużo życia towarzyskiego poza pracą?
- Czy korzystasz z przerw w pracy, np. na lunch? I czy robisz je z dala od biura lub biurka?
Nie musisz zaznaczać każdej z tych odpowiedzi, ale jeśli przytakujesz przy kilku z nich, istnieje duże prawdopodobieństwo, że jesteś pracoholikiem. Nie ma przy tym znaczenia, ile masz lat, ponieważ prawdopodobieństwo, że pracoholikami są zarówno millenialsi, jak i bardziej dojrzali pracownicy, nie chodzi tu o różnicę wieku, ale o twoje nastawienie.
Co zatem powinieneś z tym zrobić?
Zmień je!
Pracując zbyt dużo, narażasz swoje zdrowie - zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Stresujesz swoje ciało i umysł, niszczysz relacje z innymi osobami poza pracą i tracisz cały sens życia! Sprawdźmy więc, w jaki sposób można uniknąć życia pracoholika i znaleźć równowagę między tymi dwoma zajęciami. Niektóre z tych sposobów mogą być dla Ciebie zaskakujące, np. aranżacja biura czy nowe hobby, ale nie zwlekaj!
Przyznaj się do problemu i nie czuj się z tego powodu winny
W gruncie rzeczy pracoholicy są uzależnieni od pracy, a więc i ty jesteś uzależniony. Przykro mi, że tak to ująłem, ale to prawda! Pierwszym krokiem do wyzdrowienia z każdego rodzaju uzależnienia jest przyznanie się do problemu, a następnie pozbycie się poczucia winy. Nie ma nic złego w tym, że stawiasz siebie na pierwszym miejscu, nie ma nic złego w tym, że nie pracujesz w każdej godzinie, którą Bóg ci przysyła! Nie pozwól, abyś wpadł w poczucie winy, kiedy próbujesz wprowadzić drobne zmiany, aby wyjść z nałogu pracoholizmu. Na początku może się to wydawać dziwne, ale wytrzymaj - małe kroki to wciąż postęp.
Zmień nastawienie
Jeśli zawsze kręciłeś się między biurkami, rozwiązywałeś problemy i gasiłeś pożary związane z pracą, czas to zmienić. Nie ma nic pozytywnego w byciu pracoholikiem i musisz w to uwierzyć. Nie jest komplementem, gdy ktoś mówi ci, że pracujesz za dużo i nie będziesz ceniony bardziej niż inni, ponieważ zostajesz w biurze później. Nadszedł czas, aby zmienić swój sposób myślenia i zacząć robić więcej w czasie, który masz, a następnie wyjść, gdy nadejdzie pora powrotu do domu. Żadnych wymówek! Im częściej będziesz to robić, tym bardziej będzie to normalne.
Rozwijaj swoje życie towarzyskie
Prowadzenie życia towarzyskiego poza pracą będzie kluczem do odzyskania formy pracoholika. Trzeba rozwijać nowe hobby, znaleźć nowych przyjaciół poza pracą i znaleźć rozmowy, które nie będą dotyczyły najnowszego projektu! Wszystko to sprawi, że będziesz chciał wychodzić z pracy o czasie i tworzyć plany, które nie będą się kręcić wokół miejsca pracy. Zachowanie równowagi w życiu jest niezwykle ważne dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego, więc powinno znaleźć się na szczycie Twojej listy.
Zatańcz salsę, pójdź na wieczorne zajęcia i naucz się czegoś zupełnie przypadkowego, weź do ręki książkę i wciągnij się w nią, zacznij biegać - cokolwiek to jest, po prostu zrób to i ciesz się tym! W rezultacie od razu poczujesz się lżejszy.
Zawsze wychodź o czasie i zawsze rób sobie przerwy
Nigdy nie zostawaj w biurze później, niż powinieneś, ani nie przychodź wcześniej, niż powinieneś. Nie bez powodu masz ustalone godziny pracy! Nie bez powodu też istnieją przepisy określające, ile godzin tygodniowo mogą pracować ludzie! Ponadto pamiętaj o robieniu przerw w pracy i jedzeniu posiłków z dala od biurka. Stoły i krzesła w stołówce to nie tylko miejsca do siedzenia, ale także miejsce, w którym można odpocząć od ekranu komputera, miejsce do odpoczynku i spotkań towarzyskich w czasie przerw. Korzystaj z nich!
Czy w Twoim miejscu pracy jest miejsce na przerwę? Jeśli nie, warto pomyśleć o takim dodatku. Są to miejsca oddalone od zwykłego miejsca pracy, np. biurka, które umożliwiają współpracę z pracownikami lub po prostu poświęcenie pięciu minut na odpoczynek. Udowodniono, że takie miejsca są bardzo skuteczne, jeśli chodzi o zwiększenie produktywności oraz poprawę ogólnego stanu zdrowia i samopoczucia.
Naucz się zarządzać czasem
Fakt, że ciągle pracujesz, wskazuje na to, że być może nie wiesz, jak najlepiej zarządzać swoim czasem. Można to łatwo zmienić, ucząc się strategii zarządzania czasem. Ustal priorytety swoich zadań i wykonuj je w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego. W razie potrzeby deleguj zadania. Zasadniczo, ucząc się lepszego zarządzania czasem, zrobisz więcej w czasie, który masz do dyspozycji, a wtedy nie będziesz musiał zostawać później w biurze ani zabierać pracy ze sobą do domu!
Postaw siebie na pierwszym miejscu
Wspomnieliśmy o robieniu sobie przerw w pracy, ale zawsze należy też wykorzystać przysługujący nam limit urlopu w ciągu roku. Nasze umysły potrzebują odpoczynku od natłoku pracy, jest on też niezbędny do budowania więzi z przyjaciółmi i rodziną. Poza tym wszystko to sprawia, że tracisz szansę na poznanie świata! Tracisz czas na zabawę! Podróże i wakacje są częścią poprawy naszego zdrowia i samopoczucia, a jeśli stawiasz swoje zdrowie psychiczne na szczycie listy ważności (a powinieneś), to właśnie teraz powinieneś wybierać swój następny daleki cel podróży!
Zmiana sposobu myślenia z pracoholicznego na zrównoważony będzie wymagała trochę czasu i wysiłku. Pracoholicy na ogół nie wybierają tego sposobu myślenia, wierzą, że muszą nim być, niezależnie od tego, jaki jest ich osobisty powód. Zmiana nastawienia jest możliwa, ale trzeba włożyć trochę wysiłku, aby ją urzeczywistnić.
Nasze wskazówki pozwolą Ci to osiągnąć, ale musisz się z nimi zmierzyć! Na początku mogą wydawać się zupełnie nienaturalne, ale to tylko dlatego, że próbujesz czegoś nowego. Z czasem będzie to coraz łatwiejsze, a nagrodą będzie bardziej zrównoważone życie, przyjemniejsze, mniej stresujące, a co najważniejsze - zdrowsze.
Aby ułatwić ten zrównoważony sposób myślenia i pracy, biuro musi być zaprojektowane w taki sposób, aby pracownicy mogli rzeczywiście odejść od biurka, gdy nadejdą ich przerwy. Istnieje wiele mebli biurowych online wyborów, aby spojrzeć na, i wiele sklepów mebli biurowych w Internecie, takich jak Calibre, aby mieć przeglądać w, więc znalezienie, że szczęśliwa równowaga nie powinno być problemem.
Czy jesteś pracoholikiem? Co sądzisz o naszych szybkich wskazówkach? Być może jesteś pracoholikiem z odzysku i masz jakieś własne wskazówki, które sprawdziły się w Twoim przypadku. Jeśli tak, podziel się nimi!
Stwórzmy naród zrównoważonych, niepracujących pracoholików!